Tuesday 15 December 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU6 PROF DI UK

        Pengalaman Prof. Dr. Normaliza sewaktu belajar di United Kingdom (UK), dan menetap disana selama enam tahun, banyak memberi pengalaman yang baharu kepada beliau. Beliau menceritakan bahawa sewaktu menuntut di UK, kebanyakan pelajar dari Malaysia lebih memilih untuk mencari rumah sewa berdekatan atau berhampiran dengan kedai-kedai Pakistan. Hal ini kerana, perkara tersebut akan lebih memudahkan beliau dan juga rakyat Malaysia yang beragama Islam yang lain untuk memperoleh sumber makanan yang halal. Selain itu, perkara tersebut juga dapat memudahkan mereka untuk menunaikan solat berdekatan masjid yang berhampiran. 

        Pengalaman Prof. yang seterusnya pula adalah berkaitan dengan sikap segelintir orang Malaysia apabila berada di UK. Berikutan hal ini, beliau mengatakan bahawa terdapat orang Malaysia yang tidak suka ditegur oleh sesama orang Malaysia apabila di sana. Mereka lebih memilih untuk mengelakkan diri dan berpaling ke arah yang lain apabila terserempak dengan orang Malaysia yang lain, contohnya seperti di pasar raya. Setelah Prof. mengetahui akan perkara tersebut, beliau tidak lagi menegur orang Malaysia tetapi sekadar memberikan senyuman sahaja apabila berselisih sesama orang Malaysia. 

        Kesimpulannya, beliau mengatakan bahawa kita perlulah menjadi lebih menghargai sesama kita apabila berada dinegara orang. Beliau juga berpesan bahawa apabila kita berada di negara orang, elakkan membuat sesuatu yang overreact atau bersikap berlebih-lebihan disana. Hal ini kerana rakyat di negara itu kebanyakannya tidak menyukai kedatangan daripada orang luar.



Gambar Bukti Kehadiran Minggu 6: merupakan gambar e-mel yang harus dihantar dalam tempoh waktu kuliah sahaja. Penulisan cerita dalam e-mel tersebut juga hanya diceritakan oleh Prof sewaktu kuliah minggu 6 sahaja. 



No comments:

Post a Comment