9b. Keputusan dan Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual-2 (Bab 4). #JomTulisTesis
BAB 4
KEPUTUSAN DAN PERBINCANGAN
Sebelum ini saya ada menerangkan cara menganalisis data keputusan dan perbincangan dengan menggunakan jadual. Jadi kita ada satu lagi cara yang berbeza iaitu tanpa menggunakn jadual.
4.1 PENGENALAN
Semua bab perlu ada pengenalan dan dalam bab 4 ini kita Cuma jelaskan apa yang terkandung dalam bab ini. Jangan buat panjang lebar takut nanti jadi seperti sorortan kajian. Jadi dalam pengenalan ini tidak perlu ada rujukan sebab bila kita letak rujukan akhirnya akan jadi seperti bukan bab 4. Sebab bab 4 ini kita akan analisis data.
4.2 OBJEKTIF KAJIAN
Saya beri contoh objektif tentang kajian wacana tekstual animasi cerita rakyat. Jadi sebenarnya penulisan tesis ini tidak kiralah sains sosial, sains ataupu teknologi semuanya hampir sama. Jadi kalau kita tengok disini objektifnya ialah mengenal pasti wacana tekstual. Seperti biasa kita akan letak dia punya ayat dan objektif itu. Ayat itu ditulis tanpa menggunakan perkataan yang awal ini iaitu mengenal pasti atau menganalisis. Jadi yang ini pastikan jangan letak disinilah. Sebab kadang-kadang pelajar ini letak mengenal pasti wacana tekstual blab la bla kat hujung ini. Haa tak perlu. Selepas wacana tekstual kita teruskan dengan teori sebelum ini.
4.2.1 KANDUNGAN
Kita bermula dengan kandungan. Tpi sebelum kita nak masukkan data wacana tekstual kita perlu jelaskan juga disini haa macam ayat mukaddimahlah. Menurut Normaliza Abd Rahim (2019), wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen iaitu bla bla bla. Kita beri penjelasan supaya pemeriksa faham apa yang sepatutnya kita nak analisis. Jadi bila kita masukkan kandungan disini kita kena jelaskan jugalah. Kena jelaskan apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Kemudian ia berbeza dengan sebelum ini iaitu tidak perlu menggunakan jadual. Contohnya kandungan ini yang sebelum ini kita dapat daripada skrip iaitu skrip satu sehingga skrip tiga puluh. Jadi lepas susun skrip itu buat sistem pengekodan daripada satu sehingga tiga puluh. Jadi kita tahu skrip yang mana kita rujuk sebenarnya. Jadi di sini contohnya dalam kandungan kita ada tema. Jadi tema itu kita boleh letaklah dalam skrip. Kita dapati bahawa skrip satu kita letaklah di tengah-tengah. Pastikan ia berbeza. Sebab ayat dia sebelah sini hingga sebelah sini. Jadi buktinya kita letak dibahagian tengah dan biasanya letak dalam italic. Kemudian contoh ni ayat dia bukti daripada skrip itu tadi. Kemudian kita boleh letaklah dibawah ini. SK 1 contohnya daripada skrip no 1. Ayat ini menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut. Jadi awak boleh susun tema macam saya katakana tema kekeluargaan. Awak boleh beri lima contoh.
4.2.1.1 TEMA KEKELUARGAAN
Semua skrip dalam ini memang ada tema kekeluargaan. Ataupun ada 10 sahaja skrip yang ada tema kekeluargaan . jadi awak boleh ambik contoh daripada situ .lima atau sepuluh contoh sebagai bukti. Terpulang kepada arahan penyelia. Kalau penyelia suruh letak semua, ikutlah letak semua ditengah-tengah tuliskan skrip atau pengekodannya SK 1. Jadi kita tahulah keseluruhan data ini mempunyai tema kekeluargaan. Setelah letak SK 1, awak buat huraian di sini. Jadi maknanya SK 1 di atas dan huraikan apa dia. Apa tema kekeluargaan?. Bukti tu dah ada kat sini. Jadi kita huraikan daripada bukti itu. Dan setelah itu awak boleh buat sokongan kajian daripada bab 2. Jadi bukti daripada tema itu disokong oleh siapa siapa siapa yang awak ambik daripada bab 2. Sokongan ini juga perlu ambik kajian 5 tahun kebelakang. Jangan nak amik tahun 1980-an.
4.2.2 KONTEKS
Setelah selesai buat huraian, masukkan yang lain pulak . Contohnya SK 15. Kemudian terus buat huraian. Jadi yang ini tiada dalam betuk jadual tetapi perbezaannya ialah kita letak data yang kita dapat letakkan ditengah-tengah. Pastikan yang ini line dia sama. Kemudian huraiannya lebih kurang satu perenggan atau dua perenggan dan seterusnya. Ini baru satu tema. Kalau penyelia suruh buat lima tema ataupun tiga tema. Terpulang kepada pelajar yang mendapati daripada skrip ini. Ada berapa tema yang awak dapat kenal pasti. Pastikan teliti dengan baik setiap skrip agar tidak berlaku keguguran data dalam kajian. Kalau awak nak buat tiga atau lima tema, pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak Cuma analisis lima tema sahaja. Dan beri justifikasi mengapa pilih lima. Kalau tiada justifikasi memang tak boleh dan awak kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini. Pastikan letak penanda wacana. Ia penting supaya kelihatan seperti penulisan akademik. Yang kedua, setelah huraian objektif
4.2.3 RUMUSAN
Setelah habis huraian, kita rumuskan semua huraian tersebut. Dalam ini kita boleh letak sokongan dalam bab 2 dan juga kita sokong teori. Ada dua cara. Cara yang pertama, sokong huraian dalam setiap objektif, kajian lepas. Cara yang kedua, sokong kajian lima tahun kebelakang dan juga sokong teori. Jadi rumusan ini tidak perlu hurai panjang. Sebab kalau hurai panjang dah jadi seperti kita salin balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4. Jadi kita kena rumuskanapa keputusan dari segi kandungan, rumusan untuk konteks, kemudian terus sokong dengan teori. Ayat perlu tulis seperti kajian ini selari , hampir sama, ataupun kajian ini menyokong ataupun awak nak letak kata negatif seperti kajian ini berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian lepas.
Jadi dalam rumusan ini perlu ada empat atau lima nama kajian lepas yang berkait dengan kajian bab 2 itu. Itu yang menyebabkan kita punya kajian ini lebih berkualiti dan juga memang kita merujuk kepada apa yang terdapat dalam bab 2. Itu amat penting. Pastikan analisis mempunyai data yang lengkap. Cara nak lakukan pengekodan data akan saya terangkan dalam video yang lain. Tetapi ini secara ringkas sahaja. Jadi maknanya, pastikan semua bukti terdapat dalam bab 4 ini. Supaya tiada lagi persoalan tentang di mana data itu?. Serupa juga untuk analisis objektif kedua. Sama juga caranya. Jadi awak boleh letak dan buat huraian tiap-tiap satu. Huraian tak bolehlah ringkas sangat sebab ini kita punya bab. Ada juga pelajar masukkan data kat tengah tanpa jadual, kemudian objektif kedua dalam jadual,boleh bermakna kita nampak perbezaan diantara kedua objektif tersebut. Pokoknya sekarang terpulang kepada pelajar kalau dapat memberi kefahaman kepada penyelia. Jadi saya rasa yang lain tu sama macam kita nak buat analisis kajian. Jadi ingat ya, macam saya kata, dalam bab 4 .analisis bab 1 40 halaman dan bab 2 40 halaman untuk Master. Kalau dia buat PhD tambah lagi satu. Ingat ya, minima 40 halaman, jadi misalnya kalau awak rasa na lebih sikit tapi pastikan ia seimbang. Sama ya sebab ia menunjukkan kepentingan bagi setiap objektif. Kalau buat objektif 1, 20 halaman, objektif 2, 50 halaman dan objektif 3, 5 halaman, tak boleh. Kerana ia menunjukkan tiada kepentingan kepada objektif 3. Dan kurang kepentingan objektif 1. Jadi menunjukkan cara awak menganalisis itu tidak mencukupi. Jadi cara ini langsung tidak boleh. Pastikan ia seimbang. Bayangkan pelajar master atau phd, tak bolehlah terlalu sikit. Saya jumpa ada jugak pelajar buat objektif 1, 10 halaman, objektif 2, 5 halaman dan objektif 3, 1 halaman. Sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh. Ini dah tahap master phd mana boleh huraian bab 4 banyak ini sahaja. Tapi bila kita tengok tesis itu tebal. Mana datangnya tebal tu. Yang kita sangkakan mestilah bab 4 rupanya dia banyak dalam bab 3. Bab 4 ini penting ya kerana menunjukkan kita punya kajian. Bertahun-tahun kita belajar ini yang kita dapat. Sebab itu kajian kita. Kajian kita berbeza dengan kajian orang lain. Bab 4 penting sebab menunjukkan kajian kita. Penanda wacana penting. Rumusan perlu ada sokongan daripada bab 2 lima tahun kebelakang yang berkait dengan kajian. Dan bukti yang kita letak ini memang betul dan mencukupi.
TERJEMAHAN INGGERIS
9b. Results and Discussions. Analysis Without Table-2 (Chapter 4). #Let'sWriteAThesis
CHAPTER 4
RESULTS AND DISCUSSIONS
Previously I have explained how to analyze decision data and discussion using tables. So we have another different way which is without using a schedule.
4.1 INTRODUCTION
All chapters need an introduction and in this chapter 4 we just explain what is contained in this chapter. Do not make the length of the fear later to be like the study highlight. So in this introduction there should be no reference because when we place the reference it will eventually be like not chapter 4. Because in chapter 4 we will analyze the data.
4.2 STUDY OBJECTIVES
I give an objective example of the study of animated textual discourse of folklore. So in fact the writing of this thesis no matter social science, science or technology are all almost the same. So if we look here the objective is to identify the textual discourse. As usual we will place he has that sentence and objective. The sentence was written without the use of this initial word i.e. identify or analyze. So make sure this is not placed here. Because sometimes these students just identify the textual discourse blab la bla at this end. Haa no need. After the textual discourse we proceed with the previous theory.
4.2.1 CONTENTS
We start with the content. But before we want to enter the textual discourse data we need to explain here as well as the preamble sentence. According to Normaliza Abd Rahim (2019), textual discourse is divided into three elements, namely blah blah blah. We give an explanation so that the examiner understands what we should want to analyze. So when we enter the content here we have to explain as well. Need to explain what is the meaning of content according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019). Then it is different from before that there is no need to use the table. For example, this content that we previously got from the script that is script one to script thirty. So after compiling the script create a coding system from one to thirty. So we know which script we are actually referring to. So here for example in our content there is a theme. So that theme we can put in the script. We find that script one we put in the middle. Make sure it is different. Because his sentence is from here to here. So the proof is we put it in the middle and usually put it in italics. Then this example sentence he proof from the script earlier. Then we can put it below. SK 1 for example from script no 1. This sentence shows the theme found in the script. So you can arrange the theme like I said the family theme. You can give five examples
4.2.1.1 FAMILY THEME
All the scripts in this do have a family theme. Or there are only 10 scripts that have a family theme. so you can take an example from there. five or ten examples as proof. Depends on the supervisor's instructions. If the supervisor tells you to put everything, follow the place in the middle and write the script or coding SK 1. So we know that all this data has a family theme. After placing SK 1, you make a description here. So it means SK 1 above and explain what he is. What is the family theme ?. That evidence is already here. So we elaborate on that evidence. And after that you can support the study from chapter 2. So the evidence from the theme is supported by who is who you are from chapter 2. This support should also be taken from the study 5 years later. Do not want to be friends in the 1980s.
4.2.2 CONTEXT
After completing the description, enter the rest. For example SK 15. Then continue to make a description. So this one is not in the form of a table but the difference is that we put the data that we can put in the middle. Make sure this line is the same. Then the description is about one paragraph or two paragraphs and so on. This is just one theme. If the supervisor asks you to make five themes or three themes. It is up to the students who find out from this script. How many themes can you identify. Make sure to carefully examine each script so that there is no data loss in the study. If you want to make three or five themes, make sure you put in the limits of the study that you only analyze five themes. And justify why choose five. If there is no justification, it is not possible and you have to put all the themes in this script. Make sure to place the discourse marker. It is important to look like academic writing. The second, after the objective description
4.2.3 CONCLUSION
After finishing the description, we formulate all the descriptions. In this we can place support in chapter 2 and also we support the theory. There are two ways. The first way, support the description in each objective, the last study. The second way is to support the study of the last five years and also to support the theory. So this formula does not need a long description. Because if the long description has become like we copy what we have written in chapter 4. So we have to formulate any decision in terms of content, summary for context, then continue to support the theory. Sentences need to be written like this study in parallel, almost the same, or this study supports or you want to put negative words like this study is different from the findings of the study from the previous study. So in this summary there should be four or five names of previous studies related to the study of chapter 2. That is why we have this study more quality and also indeed we refer to what is found in chapter 2. That is very important. Make sure the analysis has complete data. How to do data encoding I will explain in another video. But this is only brief. So that means, make sure all the evidence is in this chapter 4. So that there is no more question about where the data is ?. The same is true for the second objective analysis. The same way. So you can put and make a description of each one. The description should not be too short because we have this chapter. There are also students entering the data in the middle without a table, then the second objective in the table, can mean we see the difference between the two objectives. The point is now up to the students if they can give an understanding to the supervisor. So I think the others are the same as we want to do a study analysis. So remember yes, as I said, in chapter 4 .analysis chapter 1 40 pages and chapter 2 40 pages for Master. If he does a PhD, add another one. Remember, at least 40 pages, so for example, if you feel a little more but make sure it is balanced. Same because it shows the importance of each objective. If you make objective 1, 20 pages, objective 2, 50 pages and objective 3, 5 pages, you can not. Because it shows no importance to objective 3. And less importance to objective 1. So showing the way you analyze it is not enough. So this way can not be at all. Make sure it is balanced. Imagine a master or phd student, it should not be too little. I found that there are also students for objective 1, 10 pages, objective 2, 5 pages and objective 3, 1 page. Because he said he just wanted to list. Can not. This is the level of master phd where you can describe chapter 4 a lot only. But when we look at the thesis is thick. Where does that thick come from? What we think must be chapter 4 apparently he is a lot in chapter 3. This chapter 4 is important because it shows we have a study. The years we learned this we got. That is why our study. Our study is different from the study of others. Chapter 4 is important because it shows our study. Discourse markers are important. The summary should have the support of chapter 2 five years ago related to the study. And the evidence we put in is indeed correct and sufficient.
Rujukan:
Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. (2020). 9b. Keputusan dan Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual-2 (Bab 4). #JomTulisTesis. Diakses pada Januari 7, 2021 melalui pautan https://youtu.be/wYCr_4bKfxM
Saya sudah subscribe! Anda bila lagi☺☺☺
KERJA KUMPULAN:
Gambar Bukti Kehadiran Minggu 11
No comments:
Post a Comment