Friday 1 May 2020

BBM3410Satu2020: CERITA SOSIAL 2 (NORMALIZA ABD RAHIM, 2019) 2

Tiga nilai yang terdapat dalam Cerita Sosial 2: Saya yang istimewa
  1. Menjaga kebersihan
  2. Bantu-membantu
  3. Baik hati



Tiga nilai yang terkandung dalam cerita ini adalah seperti menjaga kebersihan, saling membantu, dan baik hati.

Pertama, bagi nilai menjaga kebersihan, saya dapati nilai ini terdapat dalam cerita sosial 2 kerana ibu Alim berpesan kepada anak-anak mereka agar membuang semua sampah ke dalam bakul sampah yang telah disediakan. Hal ini kerana untuk mengelakkan keadaan rumah menjadi kotor dan bersepah. Maka hal ini jelas menunjukkan terdapat nilai menjaga kebersihan.

Kedua, nilai saling membantu didapati juga dalam cerita ini kerana Alim membantu abang, kakak, ibu dan ayahnya mengemas rumah setelah Alim selesai makan. Nilai saling membantu ini juga dapat dilihat dalam ahli keluarga Alim sendiri dimana mereka bersama-sama mengemas rumah. Maka hal ini telah menunjukkan wujudnya nilai saling membantu dalam cerita sosial 2 ini.

Ketiga, nilai baik hati diperoleh dalam cerita sosial 2 ini kerana sikap Alim yang baik hati kerana sudi berkongsi buah-buahan dengan Sulaiman. Alim juga dikatakan anak yang baik dalam keluarganya. Selain itu, Alim juga mengatakan bahawa keluarga Sulaiman juga adalah jiran atau orang yang baik hati. Oleh itu, nilai baik hati ini jelas terdapat dalam cerita sosial 2.

Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT

No comments:

Post a Comment