5. Kepentingan Kajian (Bab1). #JomTulisTesis
Bab 1
1.6 Kepentingan Kajian
Kepentingan kajian ini kita perlu jelaskan atau ceritakan secara terperinci kerana di sini kita biasanya dalam borang pemeriksa kita ada satu bahagian yang menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. Yelah kalau kajian tak penting, kenapa kita perlu jalankan kajian. Jadi sebab itulah kita jalankan kajian. Jadi untuk bahagian ini kita akan tulis dengan menggunakan subtopik. Jadi subtopik kepentingan kajian ini di bawahnya kita ada lagi subtopik yang lain. Jadi yang bahagian ini, kita kena ambik yer, kalau contohnya sekarang kajian kita tentang wacana teks animasi cerita rakyat. Jadi kajian ini penting kerana apa? Untuk siapa? Jadi kita kena nyatakan. Dalam kepentingan kajian ini kita kena jelaskan mengikut yang besar dahulu. Jadi, daripada kajian ini, kita lihat mungkin kepentingan kepada masyarakat. Jadi apa dia? Kena huraikan bawah ini. Jadi masyarakat itu besar, jadi bila besar itu, kita huraikan dalamsatu perenggan. Kemudian kita kecilkan lagi. Apa yang kecik lagi? Contohnya kementerian pelajaran atau kementerian pendidikan. Jadi letak tajuk ini,makna kajian ini penting untuk yang ini. Jadi huraikan bawah dia kenapa dia penting. Tapi pastikan bila kita nak hurai tu kita kaitkan balik dengan kajian kita. Makna tajuk tu dari segi mana? Dari sudut mana? Yang penting tu. Jadi kemudian turun lagi kepada yang lebih kecil lagi. Mungkin sekolah. Sekolah tu dari sudut mana. Dari segi mana yang pentingnya kajian ini. Jadi adakah ia penting kepada guru sahaja, guru besar ataupun pelajar . Jadi itu yang lain pulak. Jadi yang ini kita boleh letak pelajar. Jadi daripada besar hinggalah ke kecil. Ok sekarang ni dari segi pelajar. Dari segi mana pentingnya. Huraikan pulak dalam satu perenggan. Kemudian yang sini mungkinlah guru sebab guru perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran (PnP). Jadi kita huraikan dari segi apa?. Jadi dalam ini kadang kala didapati ada penyelia yang nyatakan bahawa setiap huraian dalam ini yang awak jelaskan untuk subtopik ini perlu disokong dengan sarjana atau kajian lain. Bolehh juga sebenarnya macam saya katakana terpulang kepada penyelia kerana saya ulang sekali lagi iaitu setiap penyelia mempunyai different school of thought. Jadi pemikiran kita berbeza. Jadi mungkin ada penyelia kata okay awak letak sokongan kenapa pentingnya kepada masyarakat. Kenapa kementerian? Kenapa sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru?. Jadi kena ada sokongan. Bagi saya kalau dihuraikan di sini sebab bagi saya ialah kepentingan kajian ini menurut kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat huraian di sini berkait rapat dengan kajian kita. Makna huraikan dari sudut mana pentingnya. Jadi bila kita buat huraian kalu tiada rujukan pun tidak mengapa kerana huraian yang awak tulis dalam ini sudah cukup jelas untuk setiap satu. Bertapa pentingnya kajian ini kepada masyarakat,kementerian. Sekolah, pelajar dan guru. Julah kepentingan ini biasanya takkan kita nak letaksatu sahaja, nanti nampak sangat tak penting kajian ini jadi biasanya kita akan letak minima tiga dan maksima lima. Ini biasalah kalau nak lebih lima boleh tetapi kalau terlampau banyak sangat mungkin akan termasuk dalam kateogri yang sama. Jadi tidak perlulah kita letak banyak sangat subtopik. Cantumkan ia supaya menjadi satu subtopic yang lain. Hal ini kerana apabila terlalu banyak kepentingan kita sebagai pemeriksa akan lihat kenapa ini sama dengan ini. Ini sama dengan itu. Kenapa awak perlu huraikan? Nak pecah-pecahkan pula. Jadi kalau minima tiga kita boleh kumpulkan. Jadi ingat bila buat kepentingan kajian ini mestilah daripada besar kepada kecil iaitu daripada masyarakat kepada pelajar dan guru.
TERJEMAHAN INGGERIS
5. Significance of the Study (Chapter 1). #Let'sWriteAThesis.
Chapter 1
1.6 Significance of the Study
The importance of this study we need to explain or narrate in detail because here we are usually in our examiner boring there is a section that shows what the importance of this study. If research is not important, why do we need to conduct research. So that's why we do research. So for this section we will write using subtopics. So the subtopic of the importance of this study below we have another subtopic. So this part, we have to ambiguous yer, if for example now our study of the discourse of animated text of folklore. So this study is important because of what? For whom? So we have to state. In the importance of this study we have to explain in large terms first. So, from this study, we see perhaps the importance to society. So what is he? Need to describe below. So the community is big, so when it is big, we describe it in one paragraph. Then we shrink again. What else is small? For example the ministry of education or the ministry of education. So put this title, the meaning of this study is important for this one. So explain below why he is important. But make sure when we want to explain that we link back to our study. In what sense is the title? From which angle? That is important. So then down again to the smaller ones. Maybe school. Which school is it from? In what sense is this study important. So is it important for teachers only, headmasters or students. So that's another pulak. So this one we can place students. So from big to small. Ok now this is in terms of students. In what sense is it important. Explain pulak in one paragraph. Then here may be the teacher because the teacher needs to provide materials for teaching and learning (PnP). So we describe in what terms ?. So in this sometimes it is found that there are supervisors who state that every description in this that you explain for this subtopic should be supported by scholars or other studies. It can also actually be like I said it depends on the supervisor because I repeat again that every supervisor has a different school of thought. So our thinking is different. So maybe some supervisors say okay you put support why it is important to the community. Why the ministry? Why school? Why students? Why teacher ?. So there must be support. For me, if described here, the reason for me is the importance of this study according to your own research. So when we make a description here it is closely related to our study. Meaning explain from which angle it is important. So when we make a description if there is no reference, it doesn't matter because the description you wrote in this is clear enough for each one. How important this study is to the community, the ministry. Schools, students and teachers. Julah this importance usually we do not want to leave alone, later it seems very unimportant this study so usually we will put a minimum of three and a maximum of five. This is normal if you want more than five, but if there are too many, it is very likely to be included in the same category. So we do not need to put a lot of very subtopic. Combine it so that it becomes another subtopic. This is because when there is too much of our interest as examiners we will see why this is the same as this. This is the same. Why do you need to explain? Want to break it anyway. So if there is a minimum of three we can collect. So remember when for the importance of this study must be from large to small that is from the community to students and teachers.
Rujukan:
Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. (2020). 5. Kepentingan Kajian (Bab 1) #JomTulisTesis. Diakses pada Januari 7, 2021 melalui pautan https://youtu.be/ybSmRq8m-RU
Saya sudah subscribe! Anda bila lagi☺☺☺
KERJA KUMPULAN:
Gambar Bukti Kehadiran Minggu 11
No comments:
Post a Comment