Monday 28 December 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(1)

Kuba- Gaya Picadillo

⭐⭐⭐⭐⭐       33 Penilaian   |   26 Ulasan   |    13 Gambar

Terdapat banyak variasi picadillo. Ini adalah hidangan  berperisa dan tradisional yang dimasak dari rumah dengan bahan-bahan yang sedia ada di mana-mana pasar raya. Jangan abaikan wain, kerana ia sangat penting untuk perisa hidangan ini. Hidangkan dengan bawang putih dan nasi putih bawang, kacang hitam, dan pisang tanduk goreng. Hiaskan dengan ham yang dipotong jalur dan lada merah panggang.




Bahan-bahan

  2 biji kentang

 

  Garam secukup rasa

 

  2 sudu minyak zaitun

 

  1 biji bawang, dihiris 

 

  1 lada loceng hujau, dihiris

 

  2 sudu teh bawang putih hancur 

 

 1½ paun daging lembu tanpa lemak 

 

  2 cawan wain merah kering

 

  1 (15 oz) tin sos tomato 

 

   cawan zaitun hijau pimiento, toskan dan cincang 

 

  ½ cawan capers, dikeringkan 

 

  ¼ cawan kismis keemasan 

 

  1 sudu teh jintan tanah 

 

  1 cubit oregano kering 

 

  ¼ sudu teh lada hitam 

 

  ¼ sudu teh garam 

 

  1 sudu teh minyak zaitun

 

 

Cara-cara 

 

 ☑️ Langkah 1

Masukkan kentang ke dalam periuk besar dengan air yang cukup untuk ditutup; perasa dengan garam. Didihkan air; perlahankan api hingga sederhana rendah, letakkan penutup di atas periuk, dan masak kentang hingga mendidih hingga lembut, kira-kira 20 minit. Tiriskan dan ketepikan hingga sejuk.


 ☑️ Langkah 2

Panaskan 2 sudu minyak zaitun dalam ketuhar Belanda yang besar dengan api sederhana; masak dan tumis bawang merah, paprika hijau, dan bawang putih dalam minyak panas sehingga sayur-sayuran menjadi lembut, kira-kira 5 minit.


 ☑️ Langkah 3

Hancurkan daging lembu ke dalam campuran bawang, pecahkan daging menjadi kepingan yang lebih kecil semasa anda mencampurkan; masak dan kacau sehingga daging lembu berwarna coklat sepenuhnya, 7 hingga 10 minit. Tiriskan lemak sebanyak mungkin dari campuran.


 ☑️ Langkah 4

Tumis wain merah, sos tomato, zaitun, caper, kismis emas, jintan, oregano, lada hitam, dan 1/4 sudu teh garam ke dalam campuran daging lembu. Didihkan, perlahankan api hingga sederhana-rendah, dan masak dengan mendidih sehingga anggur telah sebati dengan ketara, 25 hingga 30 minit.


 ☑️ Langkah 5

Kupas kentang yang telah disejukkan dan potong.


 ☑️ Langkah 6

Panaskan 1 sudu teh minyak zaitun dalam kuali dengan api sederhana. Masak kentang ke dalam minyak panas hingga keperangan, kira-kira 5 minit.


 ☑️ Langkah 7

Campur perlahan kentang yang telah dimasak ke dalam campuran daging lembu yang sedang reneh; masak bersama 5 minit.

 

Fakta pemakanan

Setiap hidangan:

471 kalori; protein 26gm; karbohidrat 29.6gm; lemak 22gm; kolesterol 78.9mg; natrium 1337.7mg.

 

 

RUJUKAN:

Allrecepis. (2020). Cuban-Style Picadillo . Dicapai pada Disember 28, 2020 dari https://www.allrecipes.com/recipe/220167/cuban-style-picadillo/ 

 

KERJA KUMPULAN





MUHAMAD ISNORRIZAL BIN MOHD SAIDI 
197504





NOR SYAHIRAH BINTI SARIAN
197583



Gambar Bukti Kehadiran Minggu 10



Monday 21 December 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU9 WACANA

[TEKS ASAL]

Keluarga

Saya berasa puas hati

Menolong ibu bapa setiap hari

Bermula di pagi hari

Sehingga malam nanti

 

Ibu bapa yang disayangi

Saya tetap berhati-hati

Menjaga budi pekerti

Keluarga saya yang dicintai

 

Saya sayang ibu dan bapa

Abang, kakak, adik dan saudara

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka


[TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS]

Family

I feel so satisfied

Helping my parents every daily

Starting when the daylighted

Until the midnightly

 

Dear parents

I remain carefully

Maintain good manners

My dearest family

 

I love mother and father

Brother, sister, younger sister and brother

They are all there being together

When I need each other


Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.



Gambar Bukti Kehadiran Minggu 9




BBN3402SATU2020: MINGGU9 TESIS BAB 1

Jangan Lupa! 

Penulisan Pengenalan

1.      Penulisan pengenalan haruslah ringkas dan padat.

2.      Satu perenggan sahaja.

3.      Jelaskan apa yang terdapat dalam bab ini.

4.      Huraian ringkas tentang kajian yang dilakukan.

5.      Tidak menyentuh tentang latar belakang kajian.

2 


Don’t forget! 

Introductory Writing

1.      National writing should be concise.

2.      One paragraph only.

3.      Explain what is found in this chapter.

4.      Brief description of the study conducted.

5.      Do not touch on the background of the study.


_________________________________________________________________________

Jangan Lupa! 

Penulisan Latar Belakang Kajian/Sejarah/Asal Usul

1.      Sejarah/ asal usus tentang kajian yang dijalankan.

2.      Rujukan yang menyokong pernyataan (minimum lima rujukan).

3.      Penanda wacana yang sesuai supaya lebih ke arah penulisan akademik.

4.      Lebih kurang dalam 3-5 halaman.



Don’t forget! 

Writing of The Background Study/History/Origin

1.      History/origin of the study conducted.

2.      References that support the statement (minimum of five references).

3.      Appropriate discourse markers to be more towards academic writing.

4.      Approximately within 3-5 pages.

4

_________________________________________________________________________

Jangan Lupa! 

Penulisan Permasalahan kajian

1.    Jumlah perenggan mengikut jumlah objektif kajian (minimum satu perenggan untuk satu objektif). Contoh, perenggan satu terdiri daripada kajian yang mempunyai jurang penyelidikan. Minimum dua atau tiga rujukan dan di akhir perenggan pelajar harus mengaitkan dengan kajian yang akan dilakukan. 

2.       Permasalahan kajian boleh merujuk bahan seperti akhbar (pernyataan menteri ataupun pakar), majalah (Dewan Bahasa dan Pustaka) berbentuk akademik, artikel dalam jurnal berbentuk kajian, apa juga tulisan yang didokumentasikan dan buku akademik. 

3.    Tidak boleh merujuk bahan seperti majalah hiburan, pendapat sendiri, akhbar yang tiada kesahihan berita dan apa jua pernyataan yang tidak didokumentasikan. 

4.       Penjelasan pernyataan masalah perlu jelas dan tepat. 

5.       Mengenal pasti jurang dalam kajian. 

6.    Pernyataan masalah seharusnya kenyataan yang menampakkan jurang penyelidikan serta berkaitan dengan kajian yang akan dilakukan. 

7.      Rujukan pernyataan masalah seharusnya daripada rujukan lima tahun kebelakang. 



Don’t forget! 

Writing of The Problems of the study 

1.    Number of paragraphs according to the total objectives of the study (minimum one paragraph for one objective). For example, paragraph one consists of a study that has a research gap. A minimum of two or three references and at the end of the paragraph the student should relate to the study to be done. 

2.    Problems of the study can refer to materials such as newspapers (minister or expert statement), magazines (Dewan Bahasa dan Pustaka) in academic form, articles in journals in the form of studies, any documented writing and academic books. 

3.  Cannot refer to materials such as entertainment magazines, personal opinions, newspapers that have no validity of news and any statements that are not documented. 

4.     The explanation of the problem statement should be clear and accurate. 

5.     Identify gaps in the study. 

6.     Problem statement should be a statement that shows the research gap and related to the study to be done. 

7.     The problem statement reference should be from the reference five years ago. 

7 

_________________________________________________________________________

Jangan lupa! 

Penulisan Persoalan Kajian

1.      Persoalan kajian ditulis dalam bentuk poin.

2.      Persoalan kajian ditulis dalam bentuk soalan.

3.      Letakkan tanda soal di akhir ayat.

4.      Jelas dan tepat.

5.      Bertitik tolak daripada pernyataan masalah.

6.      Berkait rapat dengan objektif kajian.

7.      Berkait rapat dengan tajuk tesis.



Don’t forget! 

Writing of The Research Questions


1.      Research questions are written in the form of points.

2.      Research questions are written in the form of questions.

3.      Put a question mark at the end of the sentence.

4.      Clear and precise.

5.      Subtract points from the problem statement.

6.      Related to the objectives of the study.

7.      Related to the title of the thesis.

9

_________________________________________________________________________

Jangan lupa! 

Penulisan Objektif Kajian

1.      Berkait rapat dengan persoalan kajian.

2.      Berkait rapat dengan permasalahan kajian.

3.      Berkait rapat dengan tajuk tesis.

4.      Menggunakan domain pembelajaran Taksonomi Bloom (1956) sebagai perkataan pertama.

5.      Memastikan domain yang dipilih daripada senang kepada sukar (mengikut tahap Bloom).

6.      Tidak boleh terlalu panjang sehingga mengelirukan.

10


Don’t forget!

Writing of The Objectives of the Study

1.      Related to research questions.

2.      Related to research problems.

3.      Related to the thesis title.

4.      Using the learning domain of Bloom's Taxonomy (1956) as the first word.

5.      Ensure the selected domain from easy to difficult (according to Bloom level).

6.      Cannot be too long until it becomes confusing.

10

_________________________________________________________________________

Jangan lupa!

Penulisan Kepentingan Kajian

1.      Pilih kepentingan kajian yang bersesuian dengan kajian.

2.      Pilih sama ada dalam bentuk poin atau perenggan.

3.      Jelaskan setiap kepentingan dalam minimum 10 ayat.

4.      Bahagian ini tidak memerlukan rujukan.

5.      Kepentingan kajian minimum tiga.

6.      Kepentingan kajian maksimum lima.

17 


Don’t forget! 

Writing of The Importance of The Study

1.      Select the importance of the study that is appropriate to the study.

2.      Choose either in the form of points or paragraphs.

3.      Explain each importance in a minimum of 10 sentences.

4.      References are not requires in this section.

5.      Minimum three of the importance of a study.

6.      Maximum five of the importance of a study.

17 

_________________________________________________________________________

 Jangan lupa! 

Penulisan Batasan Kajian

1.      Jelaskan batasan bagi setiap satu.

2.      Sertakan justifikasi bagi setiap satu.

3.      Batasan pemilihan sampel (jika ada).

4.      Batasan pemilihan istrumen (jika ada).

5.      Batasan pemilihan bahan (jika ada).

6.      Batasan pemilihan teori (jika ada).

18 


Don’t forget!

Writing of The Limitations of the Study

1.      Explain the limitations for each.

2.      Include justification for each.

3.      Limitation of sample selection (if any).

4.      Limitation of instrument selection (if any).

5.      Limitations of material selection (if any).

6.      Limitations of theoretical selection (if any).

18 

_________________________________________________________________________

Jangan lupa! 

Penulisan Definisi Operasional

1.      Pilih frasa atau perkataan yang berkait rapat dengan tajuk dan kajian.

2.      Pemilihan definisi berkait rapat dengan kajian walaupun tiada dalam tajuk tesis.

3.      Jangan beri definisi perkataan seperti kamus.

4.      Rujukan tidak wajib dalam bahagian ini.

19


Don’t forget!

Writing of The Operational Definitions

1.      Choose the phrases or words that are related to the topic and study.

2.      The selection of definitions is related to the study even though it is not in the thesis title.

3.      Do not give definitions of the words such as dictionaries.

4.      References are not required in this section.

19

_________________________________________________________________________

Jangan lupa! 

Penulisan Organisasi Kajian

1.      Penulisan organisasi kajian tidak boleh sama dengan pengenalan bab.

2.      Jelaskan dengan tepat dan terperinci.

3.      Susunan organisasi seharusnya boleh difahami dengan mudah.

4.      Setiap bab dalam perenggan yang baru.

20 


Don’t forget! 

Writing of The Research Organization

1.      The writing of the study organization cannot be the same as the introduction of the chapter.

2.      Explain accurately and in detail.

3.      The arrangement of the research organization should be easy to understand.

4.      Each chapter in a new paragraph.

20

_________________________________________________________________________

Jangan lupa!

Penulisan Kesimpulan

1.      Simpulkan bab ini dengan menggunakan ayat yang berbeza dengan pengenalan bab.

2.      Tidak boleh meniru ayat dalam bahagian pengenalan.

3.      Bahagian ini perlu dikupas dengan ringkas.

4.      Di akhir ayat perlu disertakan apa yang terkandung dalam bab seterusnya.

21


Don’t forget! 

Writing of Conclusion

1.      Summarize this chapter by using different sentences with introduction.

2.      Do not copy the sentences in the introduction section.

3.      This part should be done briefly.

4.      At the end of the sentence should be included what is contained in the next chapter.

21

_________________________________________________________________________


Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019).  Jom Tulis Tesis. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.



KERJA KUMPULAN





MUHAMAD ISNORRIZAL BIN MOHD SAIDI 
197504





NOR SYAHIRAH BINTI SARIAN
197583



Gambar Bukti Kehadiran Minggu 9






BBN3402SATU2020: MINGGU9 CERITA PENDEK

 Teks AsalAlways be kind to others.

Terjemahan Melayu: Sentiasalah bersikap baik terhadap orang lain.

Cerita:

Kerengge, Semut Api, dan Semut Hitam hidup berdekatan sebuah busut yang usang dan kosong. Pada suatu hari di pagi hari, Semut Api dan Kerengge mengacau Semut Hitam dengan mencuri makanannya. Semut Hitam tidak marah walau sedikit pun malah memberikan makanan tersebut dengan senyuman dan niat untuk berkongsi bersama. Semut Api dan Kerengge kehairanan. Sejak dari kejadian tersebut, mereka menjadi sahabat kepada Semut Hitam yang sentiasa bersikap baik terhadap yang lain. (70 patah perkataan)


Rujukan: Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2017). 200 Quotes For You...For Us...Terengganu: Penerbit UMT.



Gambar Bukti Kehadiran Minggu 9


BBN3402SATU2020: MINGGU9 QUOTATION(2)

1. Teks Asal: When someone is angry at you, just smile and ask for forgiveness.

Terjemahan Melayu: Apabila seseorang memarahi kamu, tetaplah tersenyum dan meminta maaf kepadanya.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim. “Begini, perlahan-lahan ya!,” bisik ibu perlahan.

 

2. Teks Asal: When you are at the lowest point in your life, just remind yourself that it will go away soon. Time heals.

Terjemahan Melayu: Jika hidup kamu berada dalam kesulitan, berkatalah kepada diri bahawa segalanya akan berlalu kerana masa pasti akan mengubatinya.

Bukti: Cerita Sosial 5 (Jiran)

“Abang tidak sihat, adik,” jawab ibu sampai memujuk adik perempuan Alim. Abang dan kakak sedih melihat Alim dan adik perempuan mereka. Mereka juga menangis.

 

3. Teks Asal: Always be kind to others.

Terjemahan Melayu: Sentiasalah bersikap baik terhadap orang lain.

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa)

“Mak Cik Timah tak sedih. Mak Cik Timah gembira kerana Alim baik dengan Sulaiman,” kata Mak Cik Timah sambil memandang ke arah Sulaiman yang membasuh basikal kecilnya.

 

4. Teks Asal: Love and care for yourself first before you tend to love and care for others.

Terjemahan Melayu: Sayangi diri anda terlebih dahulu sebelum anda menyayangi diri orang lain.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

 

5. Teks Asal: Say nice things, say good things and you will find happiness in life.

Terjemahan Melayu: Sentiasalah berkata tentang perkara yang positif, maka hidup anda akan menemukan kebahagiaan. 

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

 “Terima kasih ibu. Terima kasih bapa,” jawab Alim.

 

6. Teks Asal: I will not judge you. I am just a normal person.

Terjemahan Melayu: Saya tidak akan menilai anda kerana saya juga manusia biasa.

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa)

“Alim suka Sulaiman. Sulaiman kawan Alim,” kata Alim lagi sambil melambai ke arah Mak Cik Timah lalu masuk ke dalam rumah.

 

7. Teks Asal: To me, you are the most precious person in the world.

Terjemahan Melayu: Bagi saya, anda adalah orang yang paling berharga di dunia.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

“Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

 

8. Teks Asal: When I look at you, I will smile. My love will always be with you.

Terjemahan Melayu: Apabila saya melihat anda, saya akan tersenyum. Cintaku akan sentiasa bersamamu.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

“Kami sayang dan rindu Alim,” kata ahli keluarga yang lain serentak. Mereka semua ketawa.

 

9. Teks Asal: Kindness will speak the truth.

Terjemahan Melayu: Setiap kebaikan adalah sebuah kebenaran.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

“Alim suka tolong adik,” kata bapa sambil tersenyum.

 

10. Teks Asal: Be a better person today and you will find happiness.

Terjemahan Melayu: Jadilah orang yang lebih baik hari ini dan anda akan mendapat kebahagiaan yang dicari.

Bukti: Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa


“Ibu, boleh kita beri Sulaiman sedikit buah-buahan ini?,” tanya Alim kepada ibunya.


Rujukan: Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2017). 200 Quotes For You...For Us...Terengganu: Penerbit UMT.



Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.




KERJA KUMPULAN





MUHAMAD ISNORRIZAL BIN MOHD SAIDI 
197504





NOR SYAHIRAH BINTI SARIAN
197583



Gambar Bukti Kehadiran Minggu 9