Friday 6 March 2020

BBM3410Satu2020: Teori Analisis Wacana Kritis oleh VanDijk (1997)

VanDijk (1977) pula membahagikan analisis wacana kepada beberapa elemen iaitu makro dan mikro, kuasa kawalan, kawalan wacana awam dan kawalan pemikiran. Setiap elemen mengandungi huraian yang perlu dianalisis. Struktur makro dianalisis dengan melihat makna global daripada suatu teks yang dapat diamati serta daripada topik atau tema sesuatu teks. Superstruktur pula membincangkan tentang kerangka suatu teks seperti bahagian pendahuluan, isi, penutup dan kesimpulan. Struktur mikro pula memberi fokus kepada makna lokal daripada suatu teks yang dapat diamati daripada pilihan kata, kalimat dan gaya yang dipakai oleh teks.


Menurut Normaliza Abd Rahim (2019), teori analisis wacana kritis oleh VanDijk, 1977 dibahagikan kepada beberapa elemen iaitu makro dan mikro, kuasa kawalan, kawalan wacana awam dan kawalan pemikiran. Seterusnya, setiap elemen tersebut mengandungi huraian yang perlu dianalisis dengan mendalam. Setiap elemen tersebut dianalisis menggunakan cara yang berbeza dengan melihat aspek yang berbeza. Misalnya, struktur makro melihat kepada makna global daripada sesuatu teks yang dapat diamati daripada topik atau tema sesuatu teks. Selain daripada itu adalah seperti superstruktur yang melihat kerangka sesuatu teks dan struktur mikro yang melihat kepada makna lokal daripda suatu teks yang dapat diamati.


Rujukan:
Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Penerbit: Universiti Malaysia Terengganu. 


No comments:

Post a Comment