Menurut
Normaliza Abd Rahim, 2019, terdapat lima kepentingan asas grafik, iaitu
menarik, mudah difahami, mesej, ketara (predictability), dan promosi.
Pertama
ialah menarik. Asas grafik yang menarik sangat penting untuk menarik semua
golongan masyarakat untuk membaca atau menonton dan memahami mesej yang ingin
disampaikan apabila dalam sesuatu grafik itu terdapat asas grafik yang sesuai.
Seterusnya, foto atau video yang menarik dapat meninggalkan kesan yang baik
tanpa berasa keliru dan tidak puas hati dengan apa yang dipaparkan.
Kedua,
mudah difahami. Setiap apa yang dipaparkan memerlukan konsep mudah difahami.
Asas grafik yang mudah difahami juga sangat penting dalam kalangan masyarakat
keseluruhannya. Hal ini kerana masyarakat memerlukan apa yang dilihat atau
dibaca mudah difahami tanpa berasa keliru.
Ketiga,
mesej. Mesej merujuk kepada apa yang ingin disampaikan kepada masyarakat dan
ianya sangat penting dalam asas grafik. Hal ini kerana setiap apa yang dilihat
atau ditonton seharusnya menggambarkan mesej yang hendak disampaikan.
Seterusnya, mesej yang hendak disampaikan tersebut dapat meninggalkan kesan
dalam kalangan masyarakat.
Keempat
pula ialah ketara atau predictability. Ketara
juga sangat penting dalam asas grafik kerana foto atau video yang dipaparkan
akan memberikan peluang kepada masyarakat untuk memahaminya dengan mudah malah
begitu ketara sehingga tidak menimbulkan sebarang kekeliruan tentang makna atau
mesej yang hendak disampaikan
Kelima,
promosi. Asas grafik juga penting dalam memberi kesan positif terhadap
mempromosikan barangan atau apa juga mesej yang ingin disampaikan dalam
kalangan masyarakat. Hal ini kerana promosi akan lebih berjaya jika asas grafik
diterapkan dalam foto ataupun video.
Rujukan:
Normaliza
Abd Rahim. (2019). Multimedia Dalam
Bahasa. Serdang, Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
No comments:
Post a Comment